9.2.2013 : Part 7 : Travelogue Bandung

Day 4 : Tangkuban Parahu, Kebun Strawberry, Kampung Daun, Kuala Lumpur, Malaysia

Hari ni hari last kami di Bandung.. flite kitorang adalah flite last dari Bandung..sepatutnya malam..tapi Airasia cepatkan ke pukul 6 petang..ampehs tul..huhu..suka suki dia jer nak tukar2..huhu..

Pagi ni kami settlekan bayaran hotel..Ha..pagi ni..kami TIDAK lagi makan nasi goreng..tapi NASI UDUK..hehe..korang tau apa tu nasi uduk? bukan.. bukan..hahah..apa yang bukan.. Nasi Uduk ni adalah NASI LEMAK!!..hehe..

Rezeki la..sebabnya malam tadi mak mertua aku dah komplen..asyik makan nasi goreng jer..hehe..aku cakap la kat mak mertua aku..Alhamdulillah dapat nasi goreng..hotel ni hotel murah..kalau kat Malaysia..bukan kata nasi goreng..air masak pun blom tentu dapat..bersyukurlah..ALHAMDULILLAH.. So..rezeki kitorang la..arini depa hidang nasi uduk.. =)

Lepas makan..kami siap2 check out..awal arini..sebab nak gerak jauh ke Tangkuban Parahu.. perjalanan lebih kurang 1 jam dari Pekan Bandung.. sampai ke Tangkuban Parahu..aku lupa yang kami x sediakan duit bayaran untuk masuk..adoiii..duit yang aku ada..aku dah spare untuk makan jap lagi..nasib baik masih ada lebih..huhu.. 

Bayaran masuk ke Tangkuban Parahu untuk foreigner (kami foreigner kat sini tau..haha..) adalah Rp50k..didarabkan dengan kami yang 15 orang ni.. Rp750,000... perghh..nasib baik cukup duit..huhu.. (aku kat sini dah macam banker..bila depa nak tukar duit indon..aku adalah bank bergerak pilihan..hahaha)

Dah sampai..

Sejuk kawasan kat sini.. tapi xder lah sampai bercakap keluar kabus..(eh..kabus ek?) ahahaha.. kat sini adalah kawasan gunung berapi..nak kata dah x aktif..masih ada lagi asap2 yang boleh nampak jelas..so maknanya..masih aktif (selepas kami balik..ada berita yang penduduk berdekatan kawah tangkuban perahu dipindahkan kerana ada berlaku letusan..ALHAMDULILLAH..kami dah balik)

Jom layan gambar..


Kami 15 orang delegasi Cik Kiah..huhu

Kawah Ratu


Sukanya dia..melompat lebih tinggi.. 

Manjanya..hehe

Love him so much!!

Kami dengan mak n ayah..

Bergambar membelakangkan Kawah Ratu..

Kami bergerak turun daripada Tangkuban Parahu setelah settle beli belah kat sini.. Ha..korang kena berhati2 kalau datang sini..turun dari kereta..make sure beg tangan selamat dalam pegangan..sebabnya..ramaiiiii yang akan approach korang untuk berjualan..trademark of tangkuban parahu.. daripada salah seorang penjual kat sini..dia kata..depa la ni hanya boleh berniaga hari2 tertentu sahaja..maknanya ada jadual..kalau x dulu..penjual sahaja dekat 2000 orang..huhu.. maknanya penjual lebih ramai dari pembeli..camana tu?

Kami sebenarnya nak g makan..lapar dah ni..tapi dalam perjalanan..singgah jap kat kebun strawberry...Pak Hendy bawak kami ke kebun strawberry yang bayaran masuk adalah FREE..hehe.. i like la free ni kan..good good.. sampai je kat sini..kami pun turun dan bergerak ke mana yang suka dalam kawasan ni..x besar sangat kebun strawberry ni..tapi ada la jgk tpt naik kuda..tempat makan..tempat rehat.. satu bangunan yang dijadikan tempat tanam bunga dan x lupa..kebun strawberry..aku, Angah, Along n Kak Idah..g konon2 nak petik strawberry..tapi waktu ni..strawberry x berapa banyak..so aku cuma petik 2 je..utk aku n En Apaw..hehe.. 

Layan gambar jom..sakit leher plak menaip lama..hehe..

Dah macam minah Vietnam..hehe

Aksi berdiri satu kaki..hehe..

Bagus..bekerja bersama2..hehe

My lovely mak n ayah mertua..romantikkan? berlatarbelakangkan kuda lagi..hehe

jom jom..perut dah lapor mintak diisi..kriuk kriuk dah ni..kami gerak ke tempat makan yang namanya adalah KAMPUNG DAUN.. aku x pernah pergi..cuma dengar cerita orang dan baca dari blog aje.. X lama dalam perjalanan..kami sampai ke Kampung Daun..masa dalam perjalanan tu.. aku perasan ada signboard ke SAPU LIDI..salah satu lagi tempat makan yang best katanya..yang aku pun TAK pernah pergi..hehe..akan datang..In Shaa ALLAH..


Sampai kat kampung daun ni..kami menonong masuk..dah la x pernah datang..buat cam kampung sendiri plak..haha..nasib baik Angah nak cari tandas..tanya orang yang kerja kat situ..dia tunjuk tempat dan beritahu yang KAMI KENA DAFTAR kat diorang UNTUK DITENTUKAN GAZEBO mana satu yang kami perlu  tuju ( kawasan ni luas..ada air terjun...tempat makan adalah bentuk gazebo yang pelbagai saiz bergantung pada bilangan delegasi)..

Setelah ditentukan no gazebo atau diorang panggil SAUNG..kami pun geraklah..wahh..saung kami terletak betul2 depan air terjun..naik2 je..ada macam pelapik tempat duduk..apa lagi..dah macam jumpa tikar bantal..masing2 dah memang penat..terbaring terus..eheh..x caya cer tgk gambar ni..
Sikit punya landing nampak..hehe..

Ha..kat sini..cara nak panggil waiter adalah dengan memukul kentung (bukan kentut tau..haha)..atau beduk..xyah jerit2..diorang akan datang untuk anta buku menu..then diorang blah..so..korang pikir la nak makan apa..kitorang sebelum pk nak makan apa..kena tgk bajet dulu..almaklumla..bajet makan dah tinggal sikit..dan bajet yang ada, adalah dari poket aku..huhu.. kami pilih dan pilih menu.. then ketuk lagi kentung tu.. waiter akan datang amik pesanan.. lepas tu..korang lepak je lah..tunggu makanan sampai..

Si pengetuk kentung..hehe..

Makanan sampai x berapa lama kemudian..alamak!! kami ingatkan lauk asing dengan nasi..sebabnya kami cuma amik dalam beberapa je lauk..xpe2..jangan panik..kita bahagi2kan..bahagi kepada 3 portion..lebih kurang 5 orang untuk 1 portion..kita buat dia..sure boleh punya kan...selesai masalah.. dan tunggu lagi?? ngap je lah..

time makan..masing2 dah x peduli kamera..haha..

dah makan..dah kenyang..dah amik gambar..kami pun gerak ke airport untuk check in bagi balik ke Malaysia..huhu..dah nak balik..yeay!.. perjalanan kami diiringi dengan hujan..aritu masa mai pun ujan..balik pun ujan.. ujan rahmat.. =)

dah nak sampai airport..

Selesai urusan check in barang.. kami beli 200kg..dan hanya guna 180kg..setelah semua beg dimasukkan..kiranya xder hand luggage..senang!.. dalam pada menunggu flite..kedai Vogue mai datang anta sut En Apaw yang ditempah semalam.. belek2..puas hati..then ok.. sukanya En Apaw..hajat tercapai..hehe..

Dah nak balik dah..

Dulu masa aku datang..diorang letak papan tanda..skrg dah advance..ada papan digital tu..eheh..good2..

Flite kami berlepas dan mendarat dengan selamat di LCCT..menunggu barang belian dikeluarkan..adoii..lamanye..huhu..

Punyalah lama..sampai masing2 duduk atas troli..hehe

Nasib kami baik..xder sapa yang kena cukai..trick kami..masing2 bawak barang masing2.. dan jalan sekali ramai2.. satu lagi..aku rasa dah malam..depa pun penat..hehe..

adoii...sekali lagi..kami menjalankan tanggungjawab menapak mengambil kereta yang jauh nun berdekatan dengan Tune Hotel Sepang..huhu..kena bayar parking dalam RM45 kot..x sure..x ingat sebenarnya..hehe..sorry..

lepas amik diorang semua..kami x terus balik rumah..tapi g mengisi perut kat VILLAGE VIEW BANGI..makan TOMYAM POKTEK..perghh..memang terbaikkk..hehe.. lepas makan..anta mak n ayah kat hotel depan taman..sebab umah kak idah x muat..hehe..

OK..penat2..jom tido..


Selesailah Travelogue Bandung MnF
Thanks for reading


Tata











1 comment:

  1. Sorry sis nak tanya..makanan kat kampung daun tu mahal x?agak2 klu 2 org brpa bajet mkn kat sana..tq

    ReplyDelete